Skip to content
Oktoberkickoff på Expedition hälsa!

Oktoberkickoff på Expedition hälsa!

Expedition hälsa startades i projektform 2022 och idag håller vi utbildningar på skolor och i kommuner kring relationer, samtycke, känslor och kroppen för de yngre skolbarn. Första oktober 2025 startade vi parallellt upp arbetet med två nya projekt: Expedition hälsa Anpassad skola och Expedition hälsa utforskar HBTQ+  

Vi är mycket tacksamma för att få fortsätta arbeta med och utveckla så viktiga frågor – tack Arvsfonden och MUCF!

Expedition hälsa Anpassad skola  
I detta projekt kommer vi ta fram nytt metodmaterial för en elevgrupp som vi länge fått förfrågningar om. Målsättning är att öka kunskaper och färdigheter hos barn med intellektuell funktionsnedsättning (IF) och autism i frågor som rör kroppen, känslor och relationer för att stärka och främja deras hälsa och välbefinnande i nuet och för framtiden. 

Delmål:  

1. Ökad tillgång till anpassade metoder och material, framtagna i samarbete och med delaktighet av barn, 6-11 år med IF och autism 

2. Ökade kunskaper om sexualitetsfrågor hos vuxna som möter barn med IF och autism (pedagoger, föräldrar, LSS, habilitering, socialtjänst mfl.) 

3. Ökad spridning av metoder och material för samtal/lärande med barn, (6-11 år) med IF och autism, kring kropp, känslor, identitet, sexualitet, samtycke och relationer, 

Tillsammans med barnen genomför vi workshops för att utveckla metodmaterial som passar barnens mognad och behov. Arbetet sker i dialog med personal i anpassad skola, föräldrar, boendepersonal samt sakkunniga i sexualitetsfrågor, IF, och autism. Under sista året kommer vi att sprida kunskap, metoder och material genom utbildningar och handledning till vuxna. 

Expedition Hälsa utforskar HBTQ  
I detta projekt ska vi tillsammans med barn i grundskolans tidigare år och unga HBTQ+personer utveckla 3 faktabaserade, normkritiska, mognadsanpassade aktivitetsböcker för undervisning och samtal med barn om (köns)identitet, sexualitet, sexuell läggning och relationer. Materialet ska vara tydligt inkluderande och representera en bredd av kroppar utifrån hudfärg, former och funktion samt spridas till minst 500 personer (barn och vuxna). 

Varför gör vi då detta? 

  • Barnkonventionen ger barn rätt till hälsa vilket omfattar psykisk, fysisk såväl som sexuell reproduktiv hälsa och rättigheter.  
  • WHO (2010) och UNESCO (2018) rekommenderar sexualundervisning till barn som en del av deras utveckling inom hälsa och välmående samt som ett skydd för våld och övergrepp.  
  • Flera studier belyser den utsatthet som många HBTQ+-personer, särskilt barn och unga, upplever i skolan, vilket kan leda till psykisk ohälsa, mobbning och utanförskap. Rapporten “Jag är inte ensam, det finns andra som jag?” 
  • I en granskning av Skolinspektionen från 2018 (Sex- och samlevnadsundervisning) framkom att många skolor inte arbetar främjande och förebyggande med HBTQ+frågor, varken i undervisningen eller på skolnivå. Det innebär att HBTQ+frågor ofta behandlas separat från ordinarie undervisning, vilket kan förstärka känslan av utanförskap bland elever som identifierar sig utanför hetero/cisnormen. 

Att tidigt arbeta med kunskaper, normer och värderingar kring (köns)identitet, sexualitet, sexuell läggning och relationer ger därmed en bra grund för att motverka och förebygga homofobi, bifobi och transfobi. Men det saknas utbildningsmaterial som vänder sig direkt till yngre barn som kan öka deras HBTQ+förståelse och kunskap, speciellt gällande könsidentitet, sexualitet, sexuell läggning och relationer.  

Aktivitetsböckerna skapas tillsammans med en arbetsgrupp med unga HBTQ+ personer, genom testning i workshoppar med barn i årskurs 2/3 och sprids genom föreläsningar, utbildningar och konferenser och genom kontakter med skolor. 

Delmål:  

1. Genom att öka tillgång på material för undervisning/samtal med barn i åldern 6-10 år ska barn kunna öka sin kunskap och förståelse för HBTQ+ identiteter. Samt kan  

2. Ökad tillgång på undervisningsmaterial ska bidra till ökad kunskap och färdighet hos skolpersonal i att undervisa normkritiskt om (köns)identitet, sexualitet, sexuell läggning och relationer i grundskolans tidigare år.  

3. Motverka fördomar och kränkningar mot personer med HBTQ+identiteter, ge en tryggare och mer inkluderande skolmiljö samt ökad hälsa och välmående för barn och unga generellt, och i synnerhet personer med HBTQ+identiteter. 

Följ vårat arbete här eller på sociala medier Instagram och/eller LinkedIn 

Är du mer intresserad av Expedition hälsas arbete och vilka utbildningar vi erbjuder? Läs mer på hemsidan under UTBILDNINGAR eller ta del av praktiska material under MATERIAL. Kontakta oss för mer information eller för att skräddarsy en utbildning för er!